رژیم کتوژنیک چیست ؟

رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش سطح انسولین میشود،بنابراین نقش حیاتی در درمان این رژيم كتو نمونه رژیم کتوژنیک بیماری ایفا میکند. مکانسیم دیگري که اخیراً مورد توجه قرارگرفته است، نقش اسیدهاي چرب اشباع نشده است. در پژوهشی بر روی حیوانات با آسیب مغزی استفاده از رژیم کتو نقش سودمندی در بهبودی آسیبهای مغزی ایفا کرده است. در نتیجه آنفولانزا کتو به وجود میآید که همراه است با یبوست، حالت تهوع، سردرد، خستگی، تحریکپذیری و گرفتگی عضلات و در نتیجه آن کاهش آب و دهیدراتاسیون رخ میدهد. رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش ماهیچه ها می شود، حتی افرادی که تمرین های مقاومتی انجام می دهند نیز دچار این عارضه می شوند؛ زیرا جهت عضله سازی تاثیر پروتئین به تنهایی از میزان تاثیر پروتئین و کربوهیدرات ها با هم، کمتر است. در بعضی افراد این رژیم باعث ایجاد راش های پوستی و خارش می شود که برای حل این مشکل بهتر است فعالیت بدنی خود را تغییر داده و کربوهیدرات بیشتری میل بفرمایید. ᠎This con te᠎nt has ᠎been gener᠎at ed by GSA​ Con᠎tent Gen​er ator ᠎DE᠎MO​!

کم کردن تدریجی کربوهیدرات، به بدنتان یاد میدهد که میتواند برای تامین انرژی بیشتر چربی هایش را بسوزاند. با توجه به شیوع نسبتاً بالاي انواع صرع مقاوم و مشکلات عدیده که براي بیمار و خانواده بیمار به وجود می آید و از طرفی در دسترس نبودن، هزینه سنگین و عوارض ناشی از روشهای جراحی، استفاده از یک روش آسان و کم هزینه مانند تغییر در رژیم غذایی میتواند یک روش جایگزین مفید باشد. با توجه به اینکه شرایط استرس اکسیداتیو میتواند مستعد کننده تشنج باشد، کاهش رادیکالهای آزاد با مکانیسم ذکر شده میتواند از بروز تشنج جلوگیري کند.

رژیم کتوژنیک برای چاقی

بیشترین درمانهای به کار رفته در صرع انواع داروهاي ضد تشنج اند با این حـال، ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران صرعی، تشنجاتی دارند که با داروهاي ضد تشنج کنترل نمی شوند. از این میان حدود یک سوم افراد مبتلا به صرع مقاوم به دارو هستند که توسط داروهای ضد تشنج بهبود نمی یابند. فرقی نمی کند در چندمین دهه از زندگی خود به سر می برید، میخواهید لاغر شوید یا چاق، بیماری زمینه ای دارید یا خیر، حتی فرقی نمی کند چندبار در مسیر رژیم گرفتن شکست خوردید. رژیم کتوژنیک یک تغییر اساسی در متابولیسم بدن ایجاد می نماید به گونه ایی که بدن و مغز برای سوخت و ساز از اجسام کتونی به عنوان جایگزین گلوکز استفاده می نمایند. This ​da ta has been done wi​th the ᠎help of GSA C​onte᠎nt Gener at or Dem᠎over sion!

رژیم کتوژنیک در درمان سرطان

رژیم کتوژنیک به دلیل این که مبتنی بر غذا خوردن کم چرب است در کوتاه مدت می تواند برای کاهش وزن مؤثر واقع بشود، اما مسئله این جاست که دانشمندان بر روی اثرهای طولانی مدت رژیم کتو بر روی سلامتی بدن افراد بحث و بررسی می کنند. با رژیم کتو احتمالاً کنترل بهتری روی اشتهای خود خواهید داشت. یکی دیگر از مکانیسمهای مشخص شده در مطالعات حیوانی، اثر نوروپروتکتیوي اجسام کتونی (محافظت از نورورن ها) با افزایش تولید گابا میباشد.

در انتها، رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش وزن سریع در ابتدای شروع رژیم می شود ولی باید توجه داشته باشید که این نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن طولانیمدت مناسب نیست و فقط برای افرادی است که به هر علت نیاز به یک کاهش وزن سریع دارند. توجه به این نکته مهم است که علیرغم تحقیقات امیدوارکننده، هیچ گروه سرطانی اصلی رژیم کتوژنیک را برای پیشگیری از سرطان یا درمان سرطان توصیه نمیکند. استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک اخیراً در سایر بیماریهای نورولوژیک مانند پارکینسون، آلزایمر و آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس مورد توجه قرارگرفته است. بنابراین بهتر است برخی داروهای ضد تشنج استفاده نشوند و انواع مناسب این داروها با حداقل دوز موثر با تجویز پزشک مصرف شود زیرا در غیر این صورت و استفاده نادرست از دارو، ممکن است بهره هوشی جنین کاهش یافته و یا ممکن است شکاف کام یا لب را به همراه داشته باشد.

رژیم کتوژنیک در درمان صرع

یکی از این رژیمها که بر پایه مصرف و عدم مصرف برخی از مواد غذایی لازم برای بدن بنا شده است، رژیم کتوژنیک است. اساسا این رژیم در برخی بیماران مقاوم به داروهای ضدتشنج کمک کننده می باشد. رژیم کتوژنیک متشکل از چربی زیاد با پروتئین و کربوهیدرات کم، برای صرع مقاوم کودکان به کار برده می شود. برای بیماران با صرع مقاوم به درمان که کاندید جراحی نیستند میتوان از روشهای دیگري ازجمله تحریک عصبی و رژیم کتوژنیک استفاده نمود. این مطالعه به منظور تعیین اثر رژیم کتوژنیک در صرع مقاوم به درمان دارویی کودکان انجام شده است. امروزه در دنیا با شناخت ژن های تاثیر گذار بر پاسخ مواد غذایی در بدن، به دقت درصد کربوهیدرات و چربی در رژیم غذایی تعیین می شود. درست است که گفته شده این رژیم باعث بهبود دیابت نوع ۲ می شود اما همچنان خطر ابتلاء به هایپوگلیسمی (کاهش میزان قند خون) به خصوص برای افرادی که انسولین میزنند وجود دارد. Artic le was g᠎en​erated with GSA Conten t ​Gene rator DEMO.

آیا کشک در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

معمولا رژیم کتوژنیک برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمیکند، ولی ممکن است در برخی مواقع تا زمانی که بدن به آن عادت کند، عوارضی ایجاد کند. در مقابل ، تقریباً تمام منابع کربوهیدرات از جمله دانه ، برنج ، لوبیا ، سیب زمینی ، شیرینی ، شیر ، غلات ، میوه و حتی برخی سبزیجات با کربوهیدرات بالاتر حذف می شوند. بهترین مواد غذایی در یک رژیم لاغری کتوژنیک آنهایی هستند که چربی زیاد، کربوهیدرات اندک و پروتئین متوسطی دارند، مانند: آووکادو، تخممرغ، چربیها شامل زیتون، نارگیل و کره، ماهی، سبزیجات کم کربوهیدرات و غیر نشاستهای مانند سبزیجات برگی، گوشت و بوقلمون، پنیر، مغزها، دانهها، انواع توتها (فقط یکچهارم فنجان)، شکلات تلخ و پودر کاکائو. سبد خرید خود را با گوشت، مرغ، تخم مرغ، سبزیجات کم کربوهیدرات، لبنیات پر چرب و چربی های سالم پر کنید. شاید با آگاهی از فرایند این رژیم تعجب کنید، چراکه رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات کم است.

بدن 7 تا 10 روز با این قند زندگی می کند. مصرف روزانه کربوهیدرات در این رژیم به ۵ درصد کاهش پیدا می کند. دریافت پروتئین در رژیم کتوژنیک حدودا ۲۰% از انرژی دریافتی شما میباشد و در یک رژیم ۲۰۰۰ کالری حدودا ۱۰۰ گرم پروتئین باید در طول روز مصرف کنید. کتون مولکول هایی هستند که می توانند انرژی لازم مغز را فراهم کنند.در این رژیم لاغری بعد از گذشت چند روز بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات ها شروع به سوزاندن چربی و کتون ها می کند. به دلیل فشاری که این رژیم بر کلیه ها می آورد احتمال بروز سنگ کلیه زیاد میشود. نتیجه گیری: حفظ و نگه داشتن این رژیم در طولانی مدت تاثیرات مثبتی داشته و در کودکان نسبت به بزرگسالان نتیجه بخش تر است اما سبب ایجاد عوارض جانبی هم چون سنگ کلیه, شکستگی استخوان و کلسترول بالا می شود.

بهترین پنیر برای رژیم کتوژنیک

شما می توانید برای افزایش منیزیم و حل این مشکل در غذای خود نمک بریزید و مایعات به اندازه کافی مصرف کنید. رژیم کتوژنیک یا کتو با مصرف مواد غذایی خاصی همراه است، بنابراین باید غذاهای مختص رژیم را به طور روزانه تهیه کنید. تعداد 43 کودک با میانگین سنی 8/5 سال، که علیرغم مصرف متوسط 6/6 قلم داروی ضد صرع، به طور متوسط هر ماه 30 حمله تشنجی داشتند تحت درمان رژیم کتوژنیک قرار گرفتند. میزان پاسخ به درمان(کاهش بیش از 50 درصد در حملات تشنجی)، میزان تحمل رژیم کتوژنیک و عوارض جانبی آن بررسی شد. گرچه تأثیر محیطی رژیم کتو به نحوه تنظیم آن بسیار بستگی دارد، اما پاسخ کوتاه به اکثر این سؤالات “نه” است.اما دقت کنید برنامه غذایی مربوط به این رژیم حتماً میبایست زیر نظر متخصص حاذق باشد تا خطرات احتمالی ناشی از آن به حداقل برسد. MRS مغز بیماران صرعی که پاسخ مناسبی به رژیم کتـوژنیک دادهاند، افزایش سطح استون مشخص شده است.

رژیم کتوژنیک دکتر روستایی

از آنجا که رژیم کتوژنیک کامل است، بسته به سطح فعالیت شما ممکن است فقط یک یا دو میان وعده در روز نیاز داشته باشید. بهترین نتیجه از رژیم اتکینز زمانی حاصل میشود که از محدودیت ۱۰ گرم کربوهیدرات در روز آغاز وسپس آن را به تدریج به ۲۰ گرم افزایش دهیم تا بهترین نتیجه کتوز حاصل شود. کل کالري مصرفی در روز به ۸۰ تا ۹۰ درصد کالري موردنیاز براي سن و جنس تقلیل مییابد.